Kaip teisingai išreikšti savo emocijas? I dalis

Ką darai kai nori pykti: stengiesi sutvardyti savo jausmus ar leidi jiems pasireikšti? Ar sugebi džiaugtis taip nuoširdžiai, kaip džiaugiasi vaikai? Psichologai teigia, kad nemokėjimas reikšti savo emocijų priveda prie daugelio problemų.

“Aš manau, kad esu nekonfliktiška asmenybė ir stengiuosi išvengti pykčių. Baisiausia, kad konfliktiški žmonės prie manęs tiesiog limpa. Aš visuomet ilgai kenčiu, nes man tiesiog sunku pasakyti žmogui kažką, kas gali jį nuliūdinti ar net įžeisti. Tačiau ateina akimirka, kai aš tiesiog sprogstu: pradedu sakyti viską, ką tuo metu galvoju arba tiesiog apsisuku, išeinu ir su tuo žmogumi tiesiog nebebendrauju. Toks sprogimas jokio palengvėjimo nesuteikia. Dažniau viskas vyksta atvirkščiai: jaučiu gėdos jausmą...”.

“Aš labai drovus žmogus, o mano emocijos dažniausiai būna “saugumo režime”. Netgi jei man kas nors patinka, bijau apie tai garsiai kalbėti. Man atrodo, kad mano atvirumą apie laimę aplinkiniai priims kaip silpnybę, ar tiksliau – išskydimą. Lygiai taip pat bijau kalbėti ir apie dalykus, kurie man nepatinka. Bijau, kad sužinoję mano nuomonę ir pajutę mano emocijas žmonės gali tiesiog nusisukti ir nebebendrauti. Žodžiu, visais atvejais aš tiesiog stengiuosi slėpti savo jausmus”.

“Aš labai lengvai susierzinu ir supykstu, todėl dauguma aplinkinių laiko mane tiesiog nepakenčiama asmenybe. Darbe už akių mane vadina nevisprote, tačiau aš nieko negaliu su savimi padaryti”.

Kaip gi išmokti teisingai išreikšti savo emocijas, kad aplinkiniai teisingai supratų tavo elgesį, o tu savyje nekauptum negatyvių jausmų?



Labai dažnai konfliktiškumas ir drovumas turi tas pačias ištakas ir tas pačias pasekmes. Taip nutinka dėl to, kad žmonės, kurie nesugeba laiku išreikšti savo emocijų, papraščiausiai pereina į kraštutines stadijas: agresiją arba visišką sustingimą. Negana to, šie du kardinaliai skirtingi poliai dažnai papildo vienas kitą. Kažkodėl gyvenime dažniausiai pasitaiko, jog mus supa priešingo būdo žmonės, taigi sukuriama tam tikra hormonija. Kitaip tariant, jei tavo agresija prasiveržia kaip viesulas, tavo partneris gali elgtis visiškai priešingai: tiesiog užtilti ir neparodyti net menkiausio susierzinimo.

Tiek agresija, tiek perdėtas drovumas yra tik papraščiausia širma, už kurios slepiasi tikrieji mūsų jausmai, kuriuos mes papraščiausiai bijome parodyti, arba to nemokame. Kai tik žmogus išmoksta tinkamai reikšti savo jausmus, pasitikėjimas savimi smarkiai išauga, todėl konfliktų arba jausmų slėpimo būtinybė išnyksta savaime.

Atvirumas reiškiant savo norus ir jausmus yra gerų santykių pagrindas. Tuo tarpu neigiamų emocijų sulaikymas savyje gali privesti tiek prie fizinių, tiek ir prie psichologinių problemų. Vieną kartą tokiu būdu pabėgus nuo problemos, mes griauname santykius ir nesuteikiame sau galimybės teisingai įsigilinti į situaciją.

Kuo ilgiau savyje kaupsi neigiamus jausmus, tuo sunkiau bus pasitikėti savimi. Taigi tikėtina, kad anksčiau ar vėliau emocijos vis tiek prasiverš, tačiau agresyvia forma. Kuo dažniau kartojasi tokia pati situacija, tuo labiau ji įsitvirtina mūsų elgsenoje ir galiausiai tampa norma.



Visi žino, kad žmones reikia pagirti ir padėkoti jiems už viską ką gero jie padaro. Žinot žinome, tačiau dažnai pamirštame tai padaryti. Pozityvių jausmų išreiškimas suteikia džiaugsmo ne tik aplinkiniams, tačiau ir sustiprina bei įtvirtina teigiamą elgiasį, todėl sulaukę nuoširdžios padėkos žmonės labiau stengiasi vėl pasielgti tinkamai.

Štai keletas pavyzdžių, kaip teisingai išreikšti teigiamas emocijas:

 

  • Neatidėliok vėlesniam laikui. Atsidėkok maloniais žodžiais iš karto kai tik žmogus padaro dėl tavęs kažką gero.
  • Naudok įvardį “Aš”. “Aš labai džiaugiuosi tave matydama”, “Aš labai džiaugiuosi gavusi tokią dovaną”. Sakinio suasmeninimas labiau išreiškia tikrąsias emocijas ir neskamba paviršutiniškai.
  • Įvardink jausmą kuo tiksliau. Tarp žodžių “man patinka” ir “atrodo nepakartojamai” yra labai didelis skirtumas. Išmok teisingai parinkti tavo emocijas apibūdinantį žodį.
  • Nebijok garsiai pasakyti kas sukelia geras emocijas. “Man labai patinka su tavimi šokti” , “Tavo pagamintas maistas man labai skanus”.
  • Žodžius sutvirtink veiksmais. Kartais mūsų gestai ar mimika pasako daugiau nei žodžiai, todėl reikšdama jausmus stenkis juos sutvirtinti papildomomis priemonėmis.

 

Kad galėtum lengvai išreikšti teigiamas emocijas, turi išmokti priimti savo jausmus kaip dalį savęs pačios. Kažkodėl girdėdami teigiamus dalykus savo viduje dažniausiai juos tiesiog nuneigiame. Pavyzdžiui, kai draugė sako “Ak, koks gražus tavo paltas”, vietoje padėkos dažniausiai išsprūsta “Ai, tai kad jis senas”. Viduje tu džiaugiesi, kad tavo daiktas buvo pagirtas, tačiau išorėje bandai tą džiugesio emociją nuneigti.

» Rašyti komentarą
» Komentarai
Luka
2012-04-17 10:24
negatyvių emocijų nereikia skubėti išlieti. Tokiu atveju prisakoma labai daug dalykų, dėl kurių vėliau gailimasi
Ineta Do
2012-04-17 08:40
Moterys, rašykit dienoraštį negalit išsakyti jausmų itam žmogui - išsiliekite popieriuje
Mana
2012-04-16 22:20
Na, mano namymu viskas eina iš vaikystės. Jei šeimoje nebuvo atvirai bendraujama, vaikas išmoksta savo jausmus užgniaužti savyje, o vėliau persiauklėti labai sunku. Turiu pažįstamą, kuri dėl šios problemos lankėsi pas psichologę
vejune
2012-04-16 21:59
Gal kam nors ir atrodo juokinga, bet nemokėjimas reikšti savo emocijų - rimta problema. Man pavyzdžiui labai sunku kalbėti apie negatyvius dalykus. Viskas tarsi užsiblokuoja