Atmintinė mamytėms: ką turi mokėti vaikas iki 1 metų

Štai, jūs atšventėte pirmąjį mažylio gimtadienį... Šie metai buvo kupini pačių ryškiausių įspūdžių ir naujos įdomios patirties. Tačiau turbūt kiekviena mama užduoda sau klausimą: o ką gi turi mokėti tokio amžiaus sulaukęs vaikutis? Ar nieko nepraleidote?
 
Pradžia
 

  • Seka akutėmis šviesos šaltinį;
  • Ima klausytis barškučio, seka jį akimis;
  • Šypsosi mamai
  • Išmoksta laikyti galvutę;
  • Išmoksta apsiversti ant pilvuko ir ant nugaros;
  • Tiesia rankutes į žaisliukus;
  • Sėdasi;
  • Guguoja.

 
Tobulindamas judėjimo įgūdžius, metukų amžiaus vaikas turi mokėti:
 

  • Niekieno nelaikomas tvirtai stovėti;
  • Vaikščioti įsikibęs į ranką (arba dvi), arba savarankiškai;
  • Aktyviai šliaužioti (šis punktas netinka tiems, kurie nešliaužioja iš viso – jie anksti išmoksta vaikščioti ir šliaužiojimą etapą praleidžia, ir tai yra normalu);
  • Šliaužioti laiptais aukštyn ir žemyn;
  • Neskubėdamas lipti laiptais su suaugusiųjų pagalba;
  • Užsiropšti ant lovos, sofos, kėdės, nusiropšti žemyn.

 
Pažinimo raida normali, jeigu mažylis moka:
 

  • Surinkti ir išardyti piramidę (mėgdžiodamas tėvelius ir savarankiškai);
  • Nuimti ir uždėti dėžučių, stiklainių dangtelius (nusižiūrėjęs iš suaugusiųjų ir savarankiškai);
  • Pastatyti iš kaladėlių bokštą;
  • Žaisti su įvairiais buitiniais daiktais (indais, avalyne, plaukų aksesuarais ir t.t.);
  • Atlikti įvairius veiksmus su žaisliukais (juos maitinti, šukuoti, barti – mėgdžiodamas suaugusiuosius ir savarankiškai, jeigu sudarėte tokias žaidimo sąlygas);
  • Suimti smulkius daiktus nykščiu ir smiliumi (sagas, raištelius ir t.t.);
  • Stumti priešais save žaislus ant ratukų, paridenti kamuolį;
  • Atidaryti ir uždaryti spintas, ištraukti įvairius daiktus, dėžes;
  • Mėgdžioti suaugusiųjų veiksmus: „šukuotis“, „dažytis“, „pūsti“ ir t.t.;
  • Mėgdžioti bendraamžius: belsti, ploti, kasti smėlį ir pan.

 
Socialinė ir emocinė vaiko raida normali, jeigu jis:
 

  • Gali emociškai išreikšti savo jausmus: bučiuoti, apkabinti mamą, tėtį, mylimą žaisliuką ir pan.
  • Džiaugtis smagiais žaidimais su vyresniais už save, naujais žaisliukais (kartais jis gali naujo žaislo išsigąsti);
  • Atpažinti savo artimuosius ir džiaugtis jų atėjimu;
  • Atpažinti artimuosius nuotraukose, parodyti pirštuku, kur tėtis ir mama;
  • Gali tapti atsargus, pravirkti, kai pamato „svetimą“ žmogų;
  • Vartyti knygutes, susidomėjęs žiūrinėti paveiksliukus, parodyti kokį nors konkretų atvaizdą (šuniuką, kačiuką ir t.t.);
  • Emocionaliai reaguoti į muziką (šokti, dainuoti);
  • Mėgdžioti suaugusiųjų išraiškas;
  • Reikšti savo nepasitenkinimą draudimu mimika (riksmu, verkimu), reaguoja į griežtą suaugusiojo toną;
  • Žiūrėti į veidrodį, grožėtis savo atvaizdu, su juo žaisti, nutaisyti įvairias grimasas;
  • Mėgdžioti suaugusiųjų pokalbius telefonu.

 
Vertindami kalbos raidą, specialistai atsižvelgia į du rodiklius: aktyvią kalbą ir jos suvokimą. Metukų amžiaus vaikas turi mokėti:
 

  • Kalbėti „vaikų“ kalba, naudodamas nuo 2 iki 10 žodžių, į klausimą „Kas tai?“ atsakyti autonomiškais žodžiais;
  • Mėgdžioti pažįstamus garsus ir veiksmus: „įgarsinti“ paukštukus ir gyvūnus, atsakyti/parodyti „Kaip Petriukas verkia, dainuoja, šoka?“ ir pan.;
  • Mėgdžioti suaugusiųjų intonacijas, kartodamas naujus žodžius;
  • Paprašytas parodyti į 1 iš 4 žaisliukų ir 1 iš 2 paveiksliukų;
  • Išpildyti prašymus (ką nors atnešti, padėti, paduoti, uždaryti ir kt.);
  • Suprasti žodį „negalima“;
  • Pamojuoti atsisveikindamas rankute, ploti katučių, parodyti, kaip skrenda paukštis, žaisti „kū-kū“ (rankutėmis užsidengti ir atsidengti veidą);
  • Žino ir reaguoja į savo vardą.

 
Paprasti buitiniai įgūdžiai, kuriuos turėtų turėti metukų vaikas:
 

  • Atsikąsti ir kramtyti džiūvėsiuką, duonos riekutę, sausainį:
  • Savarankiškai gerti iš buteliuko, gertuvės. Kai kurie vaikučiai jau geria iš puodelio, laikydami jį abiem rankom);
  • Bandyti valgyti su šaukštu (kai kurie jau moka gana neblogai naudotis šakute, pasmeigti minkštą maistą, nors dažniau dar ima rankomis);
  • Pakišti rankutes po tekančio vandens srove, kad galėtų nusiprausti, nusišluostyti veiduką ir rankytes rankšluosčiu;
  • Kai kurie vaikučiai padeda juos aprengti: kiša rankutes į rankoves, duoda koją, kad mama apautų batą, ir pan. Tačiau daugumai šis procesas labai nepatinka ir jie visaip reiškia savo nepasitenkinimą;
  • Garsais duoda žinoti, kad kelnytės šlapios arba nešvarios (jeigu didesnę dienos dalį apsieinate be sauskelnių – kai kurie tokio amžiaus vaikučiai jau pradeda prašytis ant puoduko).
» Rašyti komentarą